tisdag 29 juni 2010

40 eller 60 grader

Jag tycker ju att det här med miljö är så otroligt viktigt att jag inte fattar de som inte bryr sig. Man kan inte bara säga att politikerna ska göra något för det hjälper inte. Det är vad man som varje enskild individ gör som räknas.
Kanske det inte gör så stor skillnad vad jag ensam gör, men om inte jag gör något, varför ska någon annan göra det då? Men om jag gör något som är bra för miljön, så kanske också min granne gör det. Och då är vi ju plötsligt två som väljer ett mer miljövänligt sätt att leva.

Anta att vi i vår familj tvättar två maskiner tvätt i veckan. Om jag på de två maskinerna väljer att sänka temperaturen från 60 till 40 grader så sparar jag 100kg koldioxidutsläpp varje år. Och om grannen gör samma så har vi två tillsammans sparat 200 kg på ett år. Tänk om också arbetskamraterna gör samma sänkning av gradtalet i tvättmaskinen och alla andra vänner och bekanta? Hur mycket koldioxid går det att spara här egentligen?

Hoppas att även politikerna sänker tvättemperaturen, men det är förstås inget de kan tvinga oss att göra med hjälp av någon ny lag. Det här är ansvar som vi själv måste ta och det idag.

Fördelen med att sänka tvätttemperaturen är inte bara att värna om miljön. Plånboken blir också glad eftersom det kommer att bli en billigare elräkning :) Och lite extra klirr i kassan kan visserligen politikerna lova med hjälp av sänkta skatter osv., men här är ett utmärkt sätt att göra något själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar