tisdag 12 oktober 2010

Låt bli och bli miljöhjälte!

Det är inte främst vad vi gör utan snarare vad vi inte gör som påverkar miljön.

Ta till exempel din semester. Vad gjorde du? Åkte till ett varmt och soligt land på andra sidan jordklotet eller satte du familjen i bilen och kopplade på en husvagn och körde runt och upptäckte Sverige? Låt bli att flyga till fjärran land och du sparar miljön. Flyg är inte alls bra ur miljösynpunkt och bör undvikas så mycket det går.

Hur ser din klädgarderob ut? Full med det senaste modet? Visst är det kul att hänga med lite, men det är inte miljövänligt. Själv satsar jag hellre på bra baskläder som jag kan variera i det oändliga. Jag väljer förstås också gärna plagg av mer miljövänliga material så som ekologisk bomull eller bambu. Att låta bli att hela tiden köpa nya kläder är också en miljöbesparing.

Låt bli att titta på TV. Du kanske tycker att det inte kan göra så stor skillnad om du sitter framför din TV en kväll eller inte. Men om alla lät sin Tv, stå oanvänd så skulle det påverka strömförbrukningen. Jag föreslår att du istället tar en härlig kvällsprommenad som dessutom är mycket bättre för hälsan än vad ditt tv-tittande är. Eller om du har barn, varför inte spela ett spel. Jag kan nästan garantera att det blir veckans höjdpunkt om ni väljer att ha en tv fri kväll där ni istället väljer att spela spel tillsammans.

Det var några exempel på vad du kan låta bli. Vad kan du själv komma på?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar