söndag 6 maj 2012

Hund med tonårsproblem

Idag ville dottern ut och rida på Nemo. Det passade mig alldeles utmärkt. Hade ändå tänkt ta en promenad i skogen. Så vi hämtade Nemo, borstade och pysslade med honom en stund innan vi la på sadel och träns. Som vanligt tänkte jag att Saela kunde få följa med så att också hon fick lite motion och fick komma ut och se världen lite.
Efter ca 100 meter springer Saela iväg ett annat håll. Det brukar inte vara några problem eftersom hon är väldigt fäst vid mig och alltid kommer av sig själv när man gått en bit. Så jag gick vidare med dottern och Nemo en bit till. Men Saela kom inte. Tänkte att jag ropar väl en gång, så kommer hon säkert. Nix, ingen hund. Ropade flera gånger. Ingen hund. Vände och gick tillbaka samtidigt som jag ropade. Ingen hund. Tänkte att hon har kanske gått hem igen. Men nej, ingen hund. Gick ut i skogen igen och ropade. Ingen hund. Plötsligt ropar Saga, där, där är hon. Bra, tyckte jag och ropade igen. Lyssnade hunden? Nej, inte alls. Hon fortsatte in i skogen på andra sidan. Jag efter. Men när jag kom upp för backen där hon korsat vägen, var hon förstås inte där. Men, nu förstod jag att hon visste att hon gjort fel. Hon sprang hem. Jag efter med häst och dotter i hälarna. Ropade på Saela flera gånger, men hon kom inte. När vi var hemma igen var jag så arg att det kokade i mig.
Här hade jag varit snäll och låtit henne följa med. Tanken var att det skulle bli en lång härligt promenad i skogen så att hon fick springa av sig lite. Nu blev det inget alls. Jag tappade helt lusten.
Saela får gärna vara med, men springer hon iväg på egna äventyr, så kan hon inte vara lös. Då är det koppel som gäller.
Kanske att det kan bli en tur tillsammans med Serpentin i eftermiddag istället, men då är jag tveksam till om jag vill ha med mig Saela. Det är ju inget roligt om hon ska förstöra det som jag tänker ska bli en trevlig stund tillsammans med dottern.
Jag får nog helt enkelt ta tag i Saela och träna henne lite extra en period nu. Hon är drygt ett år och jag är ganska säker på att det är nu tonårs problemen börjar för henne. Suck, jag som redan har en tonåring i huset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar