torsdag 7 juli 2011

Sommarkaniner återvänder

I går eftermiddag-kväll, kom tre av sommarkaninerna tillbaka.
Den första kaninen hade varit i Halmstad hos en liten kille som heter Johan och hans familj. Men Johans mamma trodde att kaninen inte trivdes. Dessutom skulle hela familjen åka iväg på semester en vecka och hittade ingen som kunde ta hand om den under tiden.

Saela hälsa på Johans svarta kanin - Johanna får hon heta nu.
Där har man helt klart en fördel av att hyra en kanin. Man kan hämta den när det passar och lämna tillbaka när man vill. I alla fall så har jag det så när jag hyr ut. Jag brukar se till kaninens bästa och jag tror att om man av någon anledning vill lämna tillbaka den, så är det nog också det som är bäst för kaninen. Oavsett vilken anledningen är.
Johan och hans familj har hyrt en svart hona som tidigare gått i en flock med flera honor. För mig är de lättast att sköta om de kan vara tillsammans och om det fungerar så tycker kaninerna oftast också att det är roligast.

Men det är inte alltid man kan ha dem tillsammans. De kan bråka väldigt mycket och jag har vid ett tillfälle haft en kanin som råkat ta sig ur sin egen bur och hamnat i en stor flock med andra kaniner.
Jag tittar till kaninerna två gånger varje dag, men förmodligen hade han hamnat där precis efter att jag varit och gett dem mat. Nästa gång jag kom dit hittade jag honom vettsrkämd, riven och biten i en hörna.
Jag tog förstås hand om honom direkt, men någon dag senare så dog han av sina skador. Det var verkligen inte roligt och det vill jag förstås inte vara med om igen.

Därför är jag mycket försiktig när jag släpper ihop kaniner som inte varit tillsammans. Bäst är om man kan ha dem på riktigt stora ytor och gärna på ett ställe där ingen av dem är riktigt hemma.

Jag ville alltså ha Johans kanin tillsammans med de andra två som var kvar i den stora flocken. Jag tog ut dem på gräset i min jätte inhägnad, under studsmattan. Ihop med studsmattsinhägnaden har jag en lite mindre inhägnad. Jag släppte mina två under studsmattan och Johans i den lite mindre delen.
Eftersom ingen av dem verkade bry sig, öppnade jag mellan inhägnaderna så att det blev en enda jätte inhägnad. Det verkade funka bra. Men eftersom jag var lite rädd för slagsmål ändå, valde jag att låta dem vara ute under natten. De har visserligen en väldigt stor plats inomhus också, (ett hönshus, med hylla som de älskar att hoppa upp på) men jag vågade inte.
Så idag när jag vaknade gick jag direkt till studsmattan och finner Johans svarta kanin ligga och gosa med den stora blå Amorella. Då blir man glad! Det funkade!



De andra två damerna som kom tillbaka, ska tillbaka till sin sommarfamilj igen när de är tillbaka från sin semester. Har inte bestämt än om jag ska bry mig om att släppa samman dem med de andra. Tror att jag avvaktar ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar