lördag 2 juli 2011

Koppelträning

Saela och jag tränar på att gå fint i koppel. Men oj vad det är svårt. Vi har en liten runda som tar ungefär en kvart att gå. Två tredjedelar av den rundan får hon springa som hon vill okopplad, men hon håller sig väldigt nära mig ändå. Tänkte att det är bra att börja med fritt spring så att den värsta energin kommer ur benen innan man ska gå fint.

Sista biten är längs vanlig väg och då vill jag ha henne kopplad. Idag gick jag rundan tillsammans med Saela ensam och då går det ganska bra med koppel. Men igår var dottern med och då gick det inte alls. Förmodligen hade det varit bättre att ha dottern i koppel än hunden. Eller kanske båda.

Jag vill att Saela ska gå innanför de vita sträcken och så fort hon går rätt så berömmer jag hela tiden. Ibland bjuder jag på en godisbit också. Men oftast så finns det tydligen mycket roligare saker på andra sidan vägen, för det blir oftast inte mer än ett par meter innan hon är på mitten av vägen igen.

Tänk om det kunde vara lika lätt med koppelträning som att lära sitt. Men det är väl bara till att öva vidare.

Dagens hund och katt lek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar